torsdag 2. oktober 2014

Tilbakeblikk på LK06

I mitt møte med inter aktiv tavle i klasserommet, ble jeg umiddelbart veldig imponert over mulighetene dette ga. Fort ble jeg fortrolig med å la dette hjelpemiddelet inngå i planlagte undervisningsopplegg. Den visuelle støtten virket samlende og inspirerende på elevene, men jeg erfarte også at jeg selv skulle hatt mer kompetanse, og at det var mangel på viktig digitalt utstyr, som pc èr, nettbrett, programvare ol. Dette gjorde det vanskelig å la elevene få forsvarlig undervisning, i tråd med læreplanens intensjoner. 


I læreplanen er digitale ferdigheter en av de fem grunnleggende ferdighetene elevene skal ha i alle fag. De andre fire ferdighetene er stort sett kostnadsfritt å integrere (selv om digitalt utstyr gir muligheter også her), men den digitale stiller helt andre krav. Den forutsetter utstyr, og kompetanseheving hos lærerne. Dermed har ikke den gode og fremtidsrettede intensjonen i læreplanen fra 2006 blitt fulgt opp med midler fra offentlig hold, eller i hvert fall er det overlatt til den enkelte skole å gjøre prioriteringene. Flere enn meg har opplevd resultatet av det. 


 Det finnes heldigvis "solskinnshistorier" men kanskje er det på tide etter åtte år med LK06, og revurdere hvorvidt skolen klarer å imøtekomme kravene til "kunnskapsløftet" for digitale ferdigheter. Har skolesystemet et felles minstekrav til hva elevene skal lære innenfor IKT? Får lærerne tilstrekkelig opplæring, og har skolene fått oppfyllt et minimumskrav til digitale hjelpemidler? -Og hvordan legges lærerutdanningen opp i forhold til denne utfordringen? Jeg tror dette er viktige spørsmål  å stille for å oppnå endring og satsing på nasjonalt plan. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har sin egen måte å «finte» problematikken på i artikkelen «Vil ikkje detaljstyre skolene». Hvem skal så påta seg ansvaret for at det er skjevfordeling mellom hvilke elever som får digital opplæring? Det holder ikke lenger at det er opp til den enkelte skole hvorvidt de bryr seg om IKT eller ikke, og at lærerne skal kunne klandres for problemet. Det stilles større og større krav til å inneha digitale ferdigheter både i nasjonalt og internasjonalt samfunnsliv, og da er det vel ikke nok at en og annen skole klarer å ordne opp for seg selv?

6 kommentarer:

  1. Store, viktige og vanskelige spørsmål. Når politikk og økonomi blandes inn, blir det opplagte uforståelig. Hvorfor skal det være så umulig å ta praktiske grep i forhold til lærerkompetanse og utstyr for å få til en stadig bedre skole?

    SvarSlett
  2. Ja si det! Læreplanen er fin fordi den gir stor frihet, men den gir også mulighet for at ting kan bli "borte". Hvem vet,kanskje dette må løses gjennom detaljstyring, med særskilte krav og øremerkede midler, slik at det ikke kan overses? Ikke vet jeg svaret, men offentlig fokus pleier ihvertfall å hjelpe på mange ting.

    SvarSlett
  3. Interessante spørsmål du stiller her, Kristin. Har selv gjennom praksis opplevd både de skolene der både personale og klasserommene er "digitalt oppdatert" og de skolene der personalet ikke viser interesse for IKT og der de digitale verktøyene ikke lever opp til dagens standard. Som du nevner kan noe av utfordringen ligge hos både politikerne og hos læreplanen. En ting er iallfall sikkert, de skolene som har et personale der de arbeider aktivt for å gjøre hverandre digitalt kompetent og oppdatert har nok større mulighet til å bidra til å gjøre elevene trygg på bruk av IKT i skolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Erling, dette innlegget var vel et uttrykk for frustrasjon. I motsetning til deg har jeg vel egentlig bare erfart mangler når det kommer til det digitale.Tenker at vi alle er avhengig av hva skolen som arbeidsplass fokuserer på, men det er som du sier viktig å være aktiv og engasjert for å få til noe. Sånn sett kan man selv etter hvert delta i forandringsprosesser. Selv har jeg mye mer å lære, så det er viktig å ha kolleger (og ledelse) med like mål rundt seg, slik at man i fellesskap øker kompetansen og støtter hverandre. Til beste for elevene selvsagt!

      Slett
  4. Interessant med en subjektiv blogg om læreplanen for Kunnskapsløftet. Flotte greier! Du stiller et kritisk syn til de digitale ferdighetenes plass som grunnleggende ferdighet, og jeg er helt enig med deg. Kanskje tar lærerne elevenes digitale ferdigheter for gitt og innprinter de andre grunnleggende ferdigheter på en litt mer åpen måte. Jeg gleder meg til å se utviklingen.

    SvarSlett
  5. Ja Brian, jeg syns det er ganske merkelig at det går an å bare overse et så viktig punkt i læreplanen. Men så viser det seg jo at grunnleggende ferdigheter i sin helhet, ikke har blitt implementert slik intensjonen var. Selv om ting tar tid, ser det ut til at bevisstgjøringen kanskje er på vei. Jeg tror læreren må få dette så "under huden" at all planlegging av aktiviteter i skolen vil innbefatte de grunnleggende ferdighetene. Enig med deg, det blir spennende å se!

    SvarSlett