Det er vel bare fantasien som setter begrensning for bruken av padlet, og kan helt sikkert inngå på ulikt vis i de fleste fag, også tverrfaglig. Kan brukes til logger, samskriving, presentasjoner, notater osv. Jeg ser for meg at dette verktøyet også kan brukes til kommunikasjon på tvers av klassetrinnene ved at lærerne deler vegger. F.eks kan elever på mellomtrinnet som arbeider med innholdforståelse i lesing, skrive bokomtaler som en småskoletrinnsklasse kan få tilgang til. Dette kan gi ideer til de yngstes lesing eller høytlesing i klassen, eller de kan bruke informasjonen på annet vis, og så kommunisere tilbake om sine erfaringer gjennom tekst og bilder. Dette er bare en ide, men kan gjøre det norskfaglige og digitale arbeidet "viktig" for elevene. Oppgaver og formål kan helt sikkert utvikles i alle mulige retninger, også med video og lydfiler, dersom lærerne er innstilt på digitalt samarbeid. "Min padlet"
søndag 19. oktober 2014
Padlet
Padlet er et nettbasert samskrivingsverktøy, som er gratis og lett å bruke. Man oppretter en såkalt "vegg" på padlet.com der man kan publisere tekst, lenker, bilder, lyd og video. Veggen kan utformes med bakgrunnsbilde, symboler og tekst som beskriver formålet for publiseringen. Den som oppretter veggen har rettigheten til å definere bruken, og avgjør hvem den skal deles med og hva den skal inneholde. I skolesammenheng oppretter gjerne lærer vegger som elevene kan bruke, men elever kan også ha egne til eksempelvis loggskriving ol.
Det er vel bare fantasien som setter begrensning for bruken av padlet, og kan helt sikkert inngå på ulikt vis i de fleste fag, også tverrfaglig. Kan brukes til logger, samskriving, presentasjoner, notater osv. Jeg ser for meg at dette verktøyet også kan brukes til kommunikasjon på tvers av klassetrinnene ved at lærerne deler vegger. F.eks kan elever på mellomtrinnet som arbeider med innholdforståelse i lesing, skrive bokomtaler som en småskoletrinnsklasse kan få tilgang til. Dette kan gi ideer til de yngstes lesing eller høytlesing i klassen, eller de kan bruke informasjonen på annet vis, og så kommunisere tilbake om sine erfaringer gjennom tekst og bilder. Dette er bare en ide, men kan gjøre det norskfaglige og digitale arbeidet "viktig" for elevene. Oppgaver og formål kan helt sikkert utvikles i alle mulige retninger, også med video og lydfiler, dersom lærerne er innstilt på digitalt samarbeid. "Min padlet"
Det er vel bare fantasien som setter begrensning for bruken av padlet, og kan helt sikkert inngå på ulikt vis i de fleste fag, også tverrfaglig. Kan brukes til logger, samskriving, presentasjoner, notater osv. Jeg ser for meg at dette verktøyet også kan brukes til kommunikasjon på tvers av klassetrinnene ved at lærerne deler vegger. F.eks kan elever på mellomtrinnet som arbeider med innholdforståelse i lesing, skrive bokomtaler som en småskoletrinnsklasse kan få tilgang til. Dette kan gi ideer til de yngstes lesing eller høytlesing i klassen, eller de kan bruke informasjonen på annet vis, og så kommunisere tilbake om sine erfaringer gjennom tekst og bilder. Dette er bare en ide, men kan gjøre det norskfaglige og digitale arbeidet "viktig" for elevene. Oppgaver og formål kan helt sikkert utvikles i alle mulige retninger, også med video og lydfiler, dersom lærerne er innstilt på digitalt samarbeid. "Min padlet"
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Så fin Padlet! Og mange gode tanket om hvordan Padlet kan brukes i norskfaget! Liker spesielt godt tanken om å bruke padlet på tvers av klasser, feks der elevene skriver inn bokomtaler til hverandre som tips til spennende lesing! Jeg tror elevene setter pris på en mer "nymotens" presentajon av bøker i stedet for den gode gamle bokormen som kanskje biter seg selv i halen når året er omme :)
SvarSlettHåper du fikk opp kommentaren min på padleten din :)
Takk Guro! Joda fikk opp kommentaren din, og har sett på lenkene du la ved i padleten. Så morsomt ut med Kahoot, og det kan gi både faglig og digital læring. Utrolig mye som finns, og som man aldri har hørt om.
SlettTror at selv om man går på samme skole, er mange likevel fremmede for hverandre, og kommunikasjon er alltid spennende. Mange skoler har fadderordninger, så her kan man gjøre noe ekstra ut av det med bl.a å bruke padlet. Det kan fungere for både store og små!
Mange gode ideer her. Jeg likte godt ideen om å arbeide på tvers av klassetrinn, og tenkte at det er jo mulig å ta den enda lengre. Hvis man kjenner en lærer fra en annen skole kunne man jo laget en "oppslagstavle" som ble delt mellom skolene.
SvarSlettLoggskriving synes jeg også var en veldig god ide. Særlig fordi at en logg ofte blir gjort i hui og hast uten at eleven legger så mye i den. Men om loggen skal legges ut på padlet, hvor alle kan se den, blir det kanskje viktigere å legge litt mer i det. Med tanke på den autentiske mottakeren.
Helt klart en god ide Marianne, å ta det videre! Det får vi tenke på når vi blir lærere, at vi kan holde kontakten gjennom slike ting. Det kunne bli en forenklet utgave av ETwinning :-) (Padling...he, he) Tror det kan være verdifullt å ha en vennskapsklasse, både faglig og sosialt. Padlet ville være et egnet verktøy for å dele og samarbeide.
SlettEt godt innlegg om muligheter med Padlet, en trivelig Padlet der folk har vært innom og bidratt, en god meningsutveksling i kommentarene. Slik vil jeg gjerne ha det.
SvarSlettTakk Thomas, mulighetene er helt sikkert mange! Når man eventuelt begynner å bruke verktøyet i hverdagen vil helt sikkert nye ideer oppstå. Joda jeg vil også ha meningsutvekslinger :)
SlettEt spennende og fint innlegg om verktøyet "padlet", jeg deler også entusiasmen rundt å bruke padlet på tvers av trinnene, det var en vri jeg ikke hadde tenkt på selv, så takk for at du delte det med oss.
SvarSlettTakk Veronica, så fint med entusiasme! Det er bra at vi kan la oss inspirere av hverandre. Slik håper jeg man får det i et framtidig kollegiale.
Slett