lørdag 18. oktober 2014

Plakat

Da har jeg prøvd meg med plakatarbeid i Scribus. Likte veldig godt dette arbeidet, og det gikk alvorlig mange flere timer enn jeg i første omgang hadde tenkt. Men sånn er det når man koser seg, eller plages. Jeg har gjort begge deler!

Det som har vært mitt største problem har vært lagringen. Tenkte at jeg kunne jobbe med plakaten i flere omganger, noe som sikkert går an, men måten jeg lagret det på gjorde at det så slik ut neste gang jeg skulle arbeide med det. Fant ikke ut hvordan jeg skulle få det tilbake til normalen igjen, så jeg har laget ganske mange ulike forslag, og forandret planene flere ganger. Her er tydeligvis et og annet å lære seg i programmet.

Brukte egne bilder som jeg har tegnet i (Paint), og trodde det var dette som laget vanskeligheter, men jeg har prøvd ut med andre bilder også, så det var ikke problemet. Har også hentet noe på Pixabay. Vel, når det er sagt, så satte jeg sammen elementene (med litt hastverk) og fikk dem lagret i pdf før det ble borte for meg. Ser at jeg kunne hatt mer tekstinformasjon om hva sagn er, men jeg valgte å gå for noe enkelt med vikingelementer, da det har sammenheng med bildefortellingen jeg skal lage.


Ser for meg at dette kan være inspirerende for elever å holde på med. Det gir mange nye innfallsvinkler for å jobbe med sammensatt tekst, og plakater for alle mulige formål kan skapes. Her er mye å lære om redigering av bilder, og jeg må nok forske litt mer selv også.

6 kommentarer:

  1. Hei Kristin! Til tross for litt teknisk trøbbel, har du produsert et spennende arbeid. Plakaten nederst i blogginnlegget ditt viser kreativitet og ser veldig bra ut. Her ser jeg for meg at elevene og læreren kan samtale om emnet med denne plakaten som et utgangspunkt. Selv opplevde jeg også, som du sier i innledningen din, at prosessen tok lengre tid en planlagt. Dette både pga at det tar tid å lære seg å håndtere et nytt program (Scribus), og for at det ble mer spennende og motiverende å jobbe med enn forventet. Dette er en plakat som kan være godt egnet for en norskfaglig undervisningsøkt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen Reidar! Hyggelig at du likte plakaten. Har vel ikke holdt meg helt innenfor oppgaven, da vi skulle si litt i bloggen om hvordan plakaten var tenkt brukt, og så var det vel noen kriterier om skrifttype. Der er jeg kanskje delvis innenfor...? Uansett, så tenker jeg at sagn er et emne man jobber med over litt tid, så jeg ser plakaten mer som en "trigger" til emnet. For å skape nysgjerrighet. Selvsagt kunne jeg valgt å dra inn både nøkken, huldra og andre elementer for å reflektere bredden,men jeg valgte å ikke fokusere på alt, så det får bli en annen plakat :-) Når man har jobbet en stund med sagn, kan elevene lage egne plakater som speiler ulike sider fra de tre hovedgruppene. Det kan ende opp i plakater om hendelser, personer, bygdesagn, vandresagn, lokalsagn, stedsnavn, nøkken, naturfenomener osv., osv...

      Slett
  2. IKT er å gjøre seg til læring. Heldigvis har du også hatt det så trivelig at du har holdt ut. Du skriver meget godt om arbeidet med plakaten. De tekniske problemene er det enkle svar/løsninger på. Stikkord er prosjektfil og bildeplassering. I veiledninga mi står: "Før du begynner på ”plakatmakeriet”, samler du de bildene du har tenkt å bruke i ei mappe på pc-en din – i ei prosjektmappe. Hvorfor er det lurt?" Vi skal ha ei Scribusøkt på neste samling. Da finner vi ut av det meste.

    SvarSlett
  3. Joda, det var jo litt å lære av å være utholdende! Samlet alle bildene i ei mappe som det sto beskrevet, men når du sier prosjektfil aner det meg at her er noe jeg kanskje har gått glipp av ??? Vel, jeg forandret pikslene på bildene, og beskar der det var aktuelt. Gikk forøvrig ganske dårlig med de fleste bildene som var tegnet i. Det ble veldig kornete når jeg kom nært innpå, så jeg lot dem være som de opprinnelig var. Vi finner vel ut av det meste som du sier! Jeg syns det er greit å jobbe i flere etapper med slike ting, for når man opptar arbeidet ser man gjerne ting man ikke la merke til første gang.

    SvarSlett
  4. Hei Kristin:-).. Syns plakaten ble kjempestilig :-).. Det er jo når man begynner å få til ting og lærer hvor mange muligheter ulike programmer gir at man kanskje tar litt av og får gode ideer. Frustrerende når man ikke får det til i første vending, men tålmodighet er en dyd som ofte blir satt på prøve:-)

    SvarSlett
  5. Takk Solveig! Likte godt Scribus, og ja det oppstår gjerne nye ideer mens man holder på som værst. Selv om man ikke like å plages, lærer vi litt av det. Vi har jo ikke vært verdens heldigste med digitalt utstyr der vi har hatt praksis, og det er jo synd når man ser hvilke muligheter både plakat, bildefortelling og padlet kunne gitt. Man kunne fått en helt ny dimensjon til undervisningsoppleggene, og den 5.grunnleggende ferdigheten ville fått en sentral plass. Vel vi får håpe på bedre tider!

    SvarSlett