torsdag 18. september 2014

Visuell læring, og kunnskapsdeling

I Hjelmeland (1998), "Meir effektiv læring ved hjelp av visualisering", hevder forfatteren at av de sanseinntrykk vi tar til oss kommer ca. 80% gjennom synet. Han sier også at bilder som har form og farge, er viktige deler av en helhetlig framstilling, som hjelper eleven til å lagre informasjon. Det sier noe om hvor viktig visuelle virkemidler er for læring, både når vi presenterer informasjon for elevene, og når de selv innhenter, og/eller bearbeider informasjon i sammensatte tekster.

Flua er også skeptisk
I sommer skulle jeg vanne en av mine utendørs blomsterpotter, som bar sterkt preg av hete dager. Da jeg bøyde meg ned for å plukke vekk noen visne plantedeler, kvapp jeg til ved synet av denne skapningen. I et lite sekund så den ganske skremmende ut med sine store, stirrende øyne, og gule tupè. Men så innså jeg at dette var bakparten på insektet, som var opptatt med å spise.

Etter å ha "irritert" den en stund (den var skikkelig lat og ville ikke røre på seg), kom den omsider ut. Jeg var ikke sikker på hvilket insekt dette var, så jeg søkte opp informasjon og bilder av ulike biller på nettet. Der fant jeg at dette var en Humlebille, vanlig over hele landet. Man mener den får en viss beskyttelse av likheten til humlen, men personlig tror jeg "blikket" fra bak-kroppen hjelper godt på. Uansett, jeg kommer aldri for ettertiden til å glemme hvordan Humlebillen ser ut.

Humlebille. Flua er ei "linselus"
Det er som nevnt viktig å knytte kunnskap og informasjon til bilder for å forsterke læringen. Derfor må man anta at sammensatte tekster har stort læringspotensiale både for den som produserer, og for eventuelle mottakere. I år har vi studentene fokus på delingskultur, og det er helt sikkert like viktig blant elevene i skolen.

Origami og papirbretting 
I tillegg til å dele kunnskap og informasjon digitalt med klassekamerater, burde ethvert klasserom hatt tilgang på ei stor oppslagstavle utenfor klasserommet, slik at elevene får synliggjøre sine produkter for andre elever, lærere, og besøkende generelt. Selv har jeg arbeidet slik med natur- og kunst & håndverkfaget. Legger ved et bilde der elevene kvikket opp skolens yttergang med sine papirarbeider.

Å stille ut produkter jevnlig hadde flere positive effekter. Andre ble interessert og ga repons, og elevene fikk fokus på presentasjons-uttrykket. De skjerpet innsatsen i arbeidet, og fikk en ny respekt for både eget og andres arbeid. Jeg ser at dette kan ha overføringsverdi i arbeid med digitale produkter i norskfaget. Ved å ta produkter ut i det "offentlige rom", øker forståelsen hos elevene for viktigheten av riktig fagterminologi (begreper), rettskriving, mottakerbevissthet, lay out, blikkfang, visuelle virkemidler osv., og sist men ikke minst er det moro å lage utstilling som andre får glede av.




 


4 kommentarer:

  1. Så flotte bilder, og et godt eksempel på hvor mye opplevelse kan bety. Som du sier kommer du aldri til å glemme hvordan humlebillen ser ut. Har aldri sett en hverken på bilde eller i vikeligheten, så takk for det! Utrolig spesiell bille! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Katarina! Joda, det man opplever direkte setter seg gjerne best, men nå kommer nok du også til å gjenkjenne denne skapningen om du skulle støte på den i framtiden :-) I sommer har jeg vært litt opptatt av mikrolivet rundt oss, he he...

      Slett
  2. En utmerket sammensatt og ikke minst faglig tekst. Det du skriver om er så viktig og så riktig: visualisering og bilder, sammensatte bilder, delekultur, synliggjøre elevenes læringsprodukter.

    Jeg har også fått et forhold til humlebilla gjennom fotografering.

    SvarSlett
  3. Så fint at du ser det sånn!Tenker at det er enklere å få elevene engasjert, dersom man som lærer bruker noe av det en selv brenner for. Klarer man å skape interesse et sted, bør man lete etter overføringsmuligheter til områder som ikke er fullt så engasjerende. Dersom en elev f.eks føler seg ukomfortabel med å skrive, kan han likevel være interessert i kommunikasjonen som skjer i utveksling med en mottaker gjennom et estetisk uttrykk. Da tror jeg det er viktig å legge hovedfokus der, og la skrivingingen bare framstå som et element av helheten. Det kan lette prosessen. He he, ja humlebilla ble i denne sammenhengen et symbol på hva en kan lære gjennom det visuelle...

    SvarSlett