mandag 22. september 2014

Elevene "innbakt" i lærerutdanningen

Så artikkelen i Avisa Nordland, der elevene i 4.klasse skal være medspillere i lærerutdanningen. Dette er et pilotprosjekt som skal foregå på Alstad skole, og det virker veldig spennende. Denne nytenkningen, som vi dessverre ikke får ta del i, kan i beste fall forandre utdanningen.

Elevene, er det yrket handler om, og ved å være deltaker på jevnlig basis gjennom hele året, vil kunne gi studentene masse betydningsfull erfaring. Mener å ha hørt at også digital kontakt mellom studenter og elever, er en av de praktiske tilnærmingene. Det handler ikke bare om undervisning og fag, men også om alle mulige Pel relaterte emner. Å ha en mer praksisnær utdanning enn vi har i dag, vil kunne forberede studentene på hva et virkelig autentisk skoleliv handler om. Virker som et veldig spennende prosjekt!

Nå fikk jeg prøve å legge til en link etter oppskriften til en medstudent. Veldig enkelt (hvis det virker da), he he...

8 kommentarer:

  1. Ser at linken virker (Avisa nordland). Men jeg trodde den skulle bli blå og stikke seg bedre ut. Kan man velge farge f.eks? -Og hva med å åpne linken i nytt vindu, er det en for eller bakdel?

    SvarSlett
  2. Når du skriver blogginnlegg kan du velge hvilke farge du selv vil, se etter bokstaven A med en fargeflekk, der vil du kunne endre skriftfarge.
    Hvis du ønsker å åpne linken i nytt vindu, trykker du bare "høyreklikk" på selve linken, da kommer det opp "åpne koblingen i ny fane", trykk på den. :)

    SvarSlett
  3. Takk Veronica! Joda jeg kjenner til dette med fargevalg i tekst, men jeg trodde kanskje jeg skulle gjøre det mens jeg la til linken. Ok, men da skal jeg prøve det du sier neste gang :-) Det kom opp spørsmål om jeg ville at linken skulle åpnes i ny fane, og jeg haket ikke av for dette valget. Kanskje det er bedre å åpne i ny fane hvis man arbeider med et dokument, som gjør at man hopper mellom flere dokumenter?

    SvarSlett
  4. Fint at du har tro på at lærerutdanninga kan bli bedre - med elevenes hjelp. Utmerket at elevene på Alstad samhandler med studentene ved hjelp av IKT. På Alstad ruller de ut iPad til alle elevene.

    Det bloggtekniske ser vi på i neste uke.

    SvarSlett
  5. Kan ikke gå god for at de faktisk bruker IKT i kontakt mellom studenter og elever, det er vel mer "ryktebørsen" jeg baserer dette på. Men det ville uansett vært en utmerket måte å jobbe på for å holde kontinuerlig kontakt. Ja jeg har tro på å få større nærhet mellom studentene og elevene. Det kan gjøre avstanden mindre mellom studentlivet og det autentiske liv, noe som vil være en fordel både for begge parter i det praksisfeltet man en gang skal virke i.

    SvarSlett
  6. Huffda, litt skriveleif! Slik går det når man trykker før man sjekker :D

    SvarSlett
  7. Jeg synes pilotprosjektet virker veldig spennende, og tror at det vil være fint for studenter å ha nærmere tilgang til elevene gjennom digital kontakt. Det blir spennende å følge med prosjektet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt enig! Digital kontakt gjør det lettere å ha kontinuerlig kontakt, i tllegg til at alle parter får trening i å bruke digitale verktøy.

      Slett