Nå sniker høsten seg innpå oss, sakte men sikkert. For noen er dette ei deilig tid, med inneaktiviteter, stearinlys, og dunkle, koselige ettermiddager. For andre kjennes det vemodig at den frie, fargerike sommeren er over, og en ny "puls" tar over mennesker og natur. Verden kler seg i ny fargeskala, og den kan man ikke lukke øynene for. Hvor mange høsthistorier og dikt har man ikke skrevet opp gjennom årene, spesielt i skolesammenheng. Årstidene er stadig gjenstand for refleksjon, med symbolikk også for menneskets erfaring og syklus. Tenker at jeg deler mitt eget høstdikt, som ble til i ettekant av en ung bekjents bortgang. Ikke så hyggelig foranledning, men likevel. Etter hvert fikk diktet en melodi.
Høst
Høsten kom altfor tidlig
sommeren var ikke levd
Skjelvende blader, falt til jorden
offer moder jord har krevd
Ville blomster, modne frukter
fikk du aldri høste inn
Grødens rikdom - gikk til spille
hvor finns trøsten i et sinn
Refr.
Hvilken hard og håpløs verden
ubarmhjertig, kald og rå
Høstens vemod er tung å bære
knekt blir evnen til å stå
Vårens sødme, allting spirer
solen vil nok atter skinne
Livets syklus - nok en gang
Mens du er kun blitt til et
minne
Å skrive dikt kan være en sjanger til å formidle egne tanker, følelser, meninger og fantasi. For elevene er det motiverende å ta utgangspunkt i "eget univers" i skrivearbeidet. Dikt er ofte rim og rytme, og dekker både norskfaglige læreplanmål og flere grunnleggende ferdigheter. I tillegg til lesing og skriving, knyttes dikt lett til muntlig aktivitet og digitale ferdigheter. Man kan skrive på pc, lage fine diktplakater, og man kan ta opp lydfiler av lesing og sang. For noen år siden var jeg aktiv i lokalradio, og tok kontakt med skolen for at elevene skulle få anledning til å skrive dikt for framføring i radio. Ingen elever turde fremføre på direkten, men var veldig fornøyd med å få diktene lest opp.
Hei Kristin.
SvarSlettDet var et veldig fint dikt du har skrevet! Det passet også veldig godt med det fine bildet du har lagt ved. Det er interessant å lese om hvordan du tenker at man kan bruke dikt i skolen. Dersom man får til å arbeide med dikt på de ulike måtene du refererer til tror jeg kanskje det kan bidra til å gjøre undervisningen mer spennende og noe som blir mer "fruktbart" for elevene. Særlig dersom man arbeider digitalt, noe som vi vet de fleste elevene i dag bruker mye tid på :)
Takk Jeanette! Ja det er noe med at det blir et produkt av det man gjør, slik at det får mening. Tror også det er viktig å hjelpe elevene med kreativiteten, for det er som regel ikke nok å vite regler for en sjanger, for så å produsere tekst. Som i mitt tilfelle må det være en foranledning. Dette kan man legge til rette for gjennom eksempelvis en tur, en kunstopplevelse, musikk, eller andre førstehåndserfaringer som vekker følelser, synspunkter, interesse etc..
SlettSvært kreativt om hvordan dikt-formatet noen ganger kan være særdeles velegnet, spesielt knyttet til opplevelser og følelser. Du setter "det poetiske" inn i ei spennende faglig ramme der IKT kan inngå på en fruktbar måte.
SvarSlettTakk Thomas! Det er ikke alltid så enkelt å finne vinklinger som passer alle elevene, så en må sikkert prøve seg en del fram. Likevel er som regel noe selvopplevd ofte et godt utgangspunkt for i det hele tatt å ha noe å skrive om. Tror også det er bra for motivasjonen at elevenes arbeid når ut på en eller annen måte, og ikke havner i en skuff eller i søpla.
Slett