lørdag 6. september 2014

Norsk na(tur)

Faget er norsk, og vi skal ut i naturen den nest siste dagen i samlingsuka. Målet for turen er Soløyvannet/Breiva, for inspirasjon til norskfaglige aktiviteter, med digitale vinklinger. Må bare innrømme at til tross for anbefalinger om å ha en viss plan for utfarten, legger jeg i vei til dette fremmede stedet, med ganske "åpne kort". Likevel flyr tankene, og jeg knipser ivrig underveis.

I ettertid, når jeg ser gjennom bildene, oppdager jeg at selv om været var godt og turen fin, handler bildene mine minst om natur, og mest om alt som bryter med naturen. Et sykkelhjul i elva, et eple i vannkanten, og ei bålgruve med ølbokser og sneiper. Et intetsigende bilde dukker opp, av et trebord på en rasteplass. Ei Emilie har meddelt å ha vært ved akkurat dette bordet. Hvem er så denne Emilie og hva er hennes historie? Ei jente på 12 som flykter fra en vanskelig skoledag? Ei krigerprinsesse fra en annen galakse, eller rett og slett ei skrivekyndig ku som har forlatt landsbygda, på tur til Bodø for å søke lykken? Mulighetene er mange.

Ikke lett å få Emilie ut av Paint

Når elevene skal skrive fortellinger og eventyr, er det ikke alltid lett å skape seg et persongalleri, definere disse, og få sving på fantasien. Hva om man starter i "bakvendt" rekkefølge og lar elevene begynne med illustrasjonene? Lar dem leke seg i tegneprogrammer. Bli kjent med de digitale verktøyenes funksjon og muligheter, for å skape seg egne eventyrfigurer. Det krever øvelse å tegne i f.eks Paint, men gjennom tegneprosessen kan ideer til fortellinger oppstå, gi liv til figurer, og matriale til fantasifulle sammensatte tekster. Bildeuttrykk er språk av 1.orden for små barn, og sammensatte tekster er kompetansemål gjennom hele grunnskoleforløpet, så kanskje en slik tilnærming kan motivere til økt skriveglede for noen.

Dette var det jeg fikk ut av klassens tur ut i norsk natur, i tillegg til godt vær, hyggelig samvær, og en innbakt pizza på Fellini i etterkant.









12 kommentarer:

  1. Først og fremst en god tekst - full av liv og fantasi. Du skriver naturlig godt. Naturlig kan det også være å skrive med utgangspunkt i bilder. Fra tidenes morgen har mennesket tenkt og agert ut fra bilder. Bokstavene har vi (menneskeslekta) bare balet med i 500 år. Opplevelse først - så læring. Med konkret: en tur med fotografisk dokumentasjon, så refleksjon (gjerne sammen), deretter produksjon av ulike mulig læringsprodukter. Alt dette er ulike sider ved læring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppmuntrende kommentar! Fikk meg til å tenke på hvor glad jeg var i å skrive i yngre dager, og hvordan denne interessen gradvis forsvant. Tror det handlet om at skolens krav til faglighet økte, proposjonalt med at "rommet" for kreativitet og personlighet skrumpet inn. I dag har vi kanskje flere muligheter for å ivareta samspillet mellom faglighet og kreativitet i større grad, bl.a gjennom digitalt arbeid. Selv en fagtekst kan få en "tilleggsdimensjon" ved at elevene også forholder seg til estetiske uttrykk som bilder, lay out, form, farge osv. Poenget må være å bli inspirert til å produsere mye tekst.

      Slett
  2. Her var det mange gode ideer til motiverende skriveoppgaver!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Tror det er viktig å skrive mye for å bli en "god skriver", men alle har ulike forutsetninger, og noen har jo også direkte aversjon mot skriving. Kanskje det da er viktigst i første omgang, å lete etter tilnærminger som vekker interesse, selv om det ikke er lett å finne på noe som passer for alle :D

      Slett
  3. Flott at du tenker på at en kan starte først med bilde, for så skrive tekst til bilde. Mange elever skriver i dag teksten først, og legger ved et tilfeldig bilde, uten å ha tenkt godt gjennom hva bilde og tekst kommuniserer og formidler. Jeg tror at din tanke om å først leke med bilde, for så ta i bruk skriveprosessen stimulerer til å bevisstgjøre elevene på viktigheten av hva en sammensatt tekst er og betyr. Altså at flere modaliteter skaper en sammenheng, ergo er hver enkelt bit viktig for helheten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror du har rett i at det kan være med på å bevisstgjøre elevene om betydningen av de ulike modalitetene i en sammensatt tekst. Tenker også at det for mange barn er lettere å visualisere tanker gjennom tegninger. Videre skrivearbeid kan ledes i ulike retninger, enten gjennom spørsmålstilling, eller et skriveoppdrag som f.eks: I går gjorde figuren din noe fantastisk for..., eller han var uheldig ol. Så kan man ta det tilbake til tegneprogrammet for å illustrere noe fra hendelsen. Slik kan man veksle mellom bilde og tekst for å drive prosessen framover. Bare ideer, men om det fungerer i praksis kan en gradvis integrere regler for tekstoppbygging. Overskrift, innledning osv. Tror kanskje det kan gi en større forståelse for bilder som støtte for tekst, eller bildenes mulighet til å utvide tekstinformasjonen.

      Slett
  4. Du har jo fått mye ut av turen! Og Emilie i Paint så slettes ikke ut slik som jeg trodde!:) Skulle likt å vite mer om denne Emilie, så da tenker jeg din lille observasjon av skiften på et bord og dine tenkende spørsmål absolutt er et godt grunnlag for en morsom time med mange spennende historier om Emilie. Kanskje også mange forskjellige bilder av Emilie?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er litt morsomt å tegne digitalt, men det er selvfølgelig en prosess å lære seg å bruke funksjonene i tegneprogrammet. Jeg kjenner at jeg selv trenger mer kunnskap ihvertfall. Tror det kan være lurt å finne ulike tilnærminger til tekstproduksjon generelt, slik at færrest mulig faller av lasset. Å arbeide med bilder og illustrasjon kan f.eks også støtte situasjoner der man må tilpasse opplæringen.

      Slett
  5. Et spennende og inspirerende forslag du fokuserer på her. Denne måten å arbeide med en tekst på, vil sannsynligvis hente frem skrivelyst og skriveglede hos flere elever. Ved å starte skriveprosessen i "bakvendt rekkefølge", kan det for mange elever lette skriveprosessen, og oppstartsfasen kan oppleves mindre utfordrende. Jeg husker selv tilbake fra egen skolegang, hvor godt jeg likte denne type skriveoppgave. Selv om det er lagt visse føringer, i form av at man henter inspirasjon fra en gitt karakter (gutt, jente eller en ku for den saks skyld,) er det fritt fram for elevenes kreativitet og fantasi.

    SvarSlett
  6. Takk Reidar! Poenget må være at elevene får lyst til å skrive først og fremst, og klarer man det er en god del oppnådd. Mye kan tilføres om man først har fått eleven interessert. Det er sikkert mange måter det kan oppnås på, men jeg tror det er viktig at eleven får en opplevelse av å skape noe med personlig identitet, og at ikke de formelle kravene gir skrivesperre. Du nevner føringer, og det tror jeg er et viktig stikkord. Lett å tro at å få bestemme alt selv må være det beste. Min erfaring er at total frihet er en utfordring mange elever ikke takler så godt. De blir rådville og vet de ikke hva de skal gjøre, og ber faktisk om føringer. Å få spillrom innenfor en ramme kan kanskje gi det beste utgangspunktet. Tror uansett at å vinkle det digitale arbeidet på ulike måter, kan gi muligheter for både elever som sliter, men også utfordringer til elever som er klar for det.

    SvarSlett
  7. Så morsomt Kristin, jeg fikk lyst å skrive en fortelling om kua Emilie hehe:) jeg tror også det kan være lurt å starte med tegninger/illustrasjoner som setter tankene igang, heller det enn å bare gi elevene en "vanlig" skriveoppgave. Fin inspirasjon til variert undervisning syns jeg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, bare å sette i gang å skrive! Tror vi voksne også har godt av å fantasere litt, he he :D Ja kunne vært artig og prøvd ut for å se hvilken holdning elevene fikk til å skape tekst med dette utgangspunktet.

      Slett