Bildefortelling og
grunnleggende ferdigheter
Å bruke digital
bildefortelling som arbeidsmetode i skolen vil gi rik anledning til å arbeide
med tekster og norskfaglige emner, og det vil være mulighet for å integrere
flere av de grunnleggende
ferdighetene
dersom man ønsker det, alt etter kriterier for oppgaven. Selv syntes jeg det var morsomt å lage en Photostory, selv om utstyr og manglende erfaring var til noe hinder i min søken etter "perfeksjon".
Gangen i å produsere f.eks en Photostory er først å ha en ide, skrive en tekst, samle
inn og redigere egne fotografier eller andre bilder, alt etter formålet med
fortellingen. Det må tas stilling til hvilke modaliteter fortellingen skal
inneholde, som tale, skrift, og musikk. Bilderekkefølgen, muntlig framstilling, skriftlig
tekst og musikk, har alt betydning for
det multimodale samspillet.
Noen ganger kan tankekart være til hjelp, for å få oversikt over det man vil ha med. Før
lydopptak av muntlig tekst, er det viktig å ha full kontroll på rekkefølge og
framdrift for det som skal foregå. Min erfaring er at det kreves en god og strukturert plan, som f.eks kolonnenotat
eller dreiebok. Bildetekst, overganger,
bevegelse, og bakgrunnsmusikk kan tilføres når som helst før siste lagring. Ved
å kjøre «forhåndsvisning», kan man vurdere om justeringer skal foretas. Nedenfor:Photostory i produksjon
Digitale ferdigheter er en del av lese- og skriveopplæringen i norskfaget. Elevene skal kunne innhente og behandle informasjon, skape og redigere stadig mer komplekse tekster, og kommunisere med andre (LK06). Før eleven avslutter en bildefortelling må man påse at opplysninger, personvern og kildeinformasjon er ivaretatt. Her finner du en liten informasjons-snutt om kildekritikk.
Bilder hentet på Pixabay.
Dette innlegget er eksemplarisk på flere måter. Med utgangspunkt i grunnleggende ferdigheter i norskfaget beskrives arbeidsgangen i produksjon av bildefortelling. Så bidrar du med tips til hvordan ta gode bilder. Også verktøy til strukturering av produksjonsprosessen anbefales, tankekart og/eller dreiebok. Du argumenterer godt for hvordan arbeid med digitale produksjoner "naturlig" involverer alle de fem grunnleggende ferdighetene. Bildene er enten dine egne eller lovlige fra Pixabay.
SvarSlettFaglig og språklig meget solid.
Takk, hyggelig at du syns teksten holder mål! Er blitt mer og mer fokus på viktigheten av at de grunnleggende ferdighetene skal være involvert i alt man legger opp til i skolen. Jeg tenker at dette er like viktig som at man utarbeider mål og vurderingskriterier. Dette burde kanskje være en selvfølge, men det har vel vist seg at det ikke alltid er slik.
SvarSlett