tirsdag 4. november 2014

Bildefortelling

Bildefortelling og grunnleggende ferdigheter

Å bruke digital bildefortelling som arbeidsmetode i skolen vil gi rik anledning til å arbeide med tekster og norskfaglige emner, og det vil være mulighet for å integrere flere av de grunnleggende
ferdighetene dersom man ønsker det, alt etter kriterier for oppgaven. Selv syntes jeg det var morsomt å lage en Photostory, selv om utstyr og manglende erfaring var til noe hinder i min søken etter "perfeksjon".



Gangen i å produsere f.eks en Photostory er først å ha en ide, skrive en tekst, samle inn og redigere egne fotografier eller andre bilder, alt etter formålet med fortellingen. Det må tas stilling til hvilke modaliteter fortellingen skal inneholde, som tale, skrift, og musikk. Bilderekkefølgen, muntlig framstilling, skriftlig tekst  og musikk, har alt betydning for det multimodale samspillet. 


Her finner du 3 enkle regler 
for bedre fotografering.





Noen ganger kan tankekart være til hjelp, for å få oversikt over det man vil ha med. Før lydopptak av muntlig tekst, er det viktig å ha full kontroll på rekkefølge og framdrift for det som skal foregå. Min erfaring er at det kreves en god og strukturert plan, som f.eks kolonnenotat eller dreiebok.  Bildetekst, overganger, bevegelse, og bakgrunnsmusikk kan tilføres når som helst før siste lagring. Ved å kjøre «forhåndsvisning», kan man vurdere om justeringer skal foretas. Nedenfor:Photostory i produksjon


De grunnleggende ferdighetene vil i skolesammenheng kunne dekkes gjennom utvikling og uttrykk av skriftlig tekst, og muntlig språktilpasning til formål og mottaker. Lesing ved å innhente relevant informasjon til fortellingen, regning gjennom tall og grafiske framstillinger, samt beregning av tid i selve produksjonsarbeidet.

Digitale ferdigheter er en del av lese- og skriveopplæringen i norskfaget. Elevene skal kunne innhente og behandle informasjon, skape og redigere stadig mer komplekse tekster, og kommunisere med andre (LK06). Før eleven avslutter en bildefortelling må man påse at opplysninger, personvern og kildeinformasjon er ivaretatt. Her finner du en liten informasjons-snutt om kildekritikk
Bilder hentet på Pixabay.




2 kommentarer:

  1. Dette innlegget er eksemplarisk på flere måter. Med utgangspunkt i grunnleggende ferdigheter i norskfaget beskrives arbeidsgangen i produksjon av bildefortelling. Så bidrar du med tips til hvordan ta gode bilder. Også verktøy til strukturering av produksjonsprosessen anbefales, tankekart og/eller dreiebok. Du argumenterer godt for hvordan arbeid med digitale produksjoner "naturlig" involverer alle de fem grunnleggende ferdighetene. Bildene er enten dine egne eller lovlige fra Pixabay.
    Faglig og språklig meget solid.

    SvarSlett
  2. Takk, hyggelig at du syns teksten holder mål! Er blitt mer og mer fokus på viktigheten av at de grunnleggende ferdighetene skal være involvert i alt man legger opp til i skolen. Jeg tenker at dette er like viktig som at man utarbeider mål og vurderingskriterier. Dette burde kanskje være en selvfølge, men det har vel vist seg at det ikke alltid er slik.

    SvarSlett