fredag 7. november 2014

Radio f.eks

Her en kveld satt jeg og leste på mine medstudenters blogger, og kom over en som hadde fokusert på bruk av stemmen i sin bildefortelling. Jeg som allerede hadde tenkt å blogge om radio, så at dette er kjernen i emnet. Bruk av stemmen! I et medie som kun er basert på lyd, blir måten man bruker stemmen på ganske avgjørende, da det ikke finnes støtte i verken kroppsspråk eller visuelle ressurser.

Hva kan man så gjøre med stemmen? Alt etter formålet, må man ha bevissthet om den pragmatiske siden ved språket. Hva passer til situasjonen? Er det en tekst som skal leses, må man vurdere om en skal skape spenning, følelser, nøytralitet ol. Energien  kan være viktig,  og de "små" lesepausene kan forsterke innholdet. I et hørespill gjelder det samme, og i slike sammenhenger har man mulighet for å legge til lydeffekter, som kan forsterke tekstinnhold og tale.

For noen år siden var jeg aktiv i lokalradio, og da erfarte jeg at det var viktig å alltid ha "lytteren" i tankene. Var formulering og artikulasjon tydelig nok? Passet språket til situasjonen? Ofte var vi i intervjusituasjoner, og også da var det viktig å tenke gjennom alle faktorer. Krevde emnet nøytralitet, hvordan spør man for ikke å få" ja og nei" svar, og hva får lytterne ut av dette? I dette arbeidet var også kildekritikk og personvern sentralt, og ettersom det ligger et ansvar i å forvalte et slikt medium, er det viktig at alle som inviteres inn blir behandlet med respekt. Det norskspråklige hadde en stor og viktig plass i radioarbeidet, det forutsatte god struktur og gjennomarbeidede sendeplaner, men det var veldig interessant og artig å holde på med.

Bilder:Pixabay

13 kommentarer:

  1. Med utgangspunkt i egne erfaringer som "radiomenneske" ei fin poengtering av hvor viktig det er å lære seg å bruke stemmen riktig, pragmatisk, tilpasset formål og mottakere. Med andre ord arbeid med muntlige ferdigheter som grunnleggende ferdighet. God IKT-kompetanse og -bruk gir oss flere, bedre og mer autentiske muligheter enn de daglige analoge ordvekslingene i klasserommet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Om man har en lokalradio i sin nærhet, er det en kjempemulighet om en får et samarbeid på gang. Radioen er på leting etter stoff, og med litt voksen innblanding kan elevene produsere bra stoff. Virkelig autentisk, og her er det mulighet for norskspråklig arbeid, og flere grunnleggende ferdigheter kan integreres.

      Slett
  2. Kjempeviktig poeng! Jeg tror elever ofte bare tenker på at de skal lese inn en tekst når de arbeider med blant annet bildefortellinger. Læreren bør gjøre elevene oppmerksom på at måten de bruker stemmen på også kan bidra til å fremhever budskapet de vil formidle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror det må jobbes med slike ting, og ved å prøve det ut gjennom f.eks opptak, vil elevene oppleve hva stemmebruk har å si for formidlingen.

      Slett
  3. Interessant blogginnlegg! Mange gode poenger rundt stemmebruk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Radioarbeid forutsetter at man tenker på en litt annen måte enn i medier som støttes visuelt, og jeg tror ei slik erfaring også kan gi positiv erfaring også når man arbeider med f.eks bildefortellinger. Nå må jeg være litt forsiktig, for det er ikke sikkert min egen bildefortelling ble helt vellykket i så måte, he he... Uansett, har man bare mulighet så tror jeg man som lærer bør la elevene få slik erfaring.

      Slett
  4. En fin måte å "tvinge" elevene til å øve og reflektere rundt dette med stemmebruk, på en gøy måte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det blir gjerne mer seriøst og viktig om noe skal sies i det offentlige rom. Her er det utviklingsmuligheter for de muntlige ferdighetene. Det kan forøvrig være skikkelig skummelt, men om elevene tør å gjøre bare litt er også det mestring. Selv var jeg alltid kjempenervøs når jeg skulle på lufta, men når det røde sendelyset kom på, var nervene forduftet. Tror det viktige er, å ha en skikkelig gjennomarbeidet plan å forholde seg til slik at man ikke kommer i en kinkig situasjon. Tok en gang kontakt med to norsklærere for å få elever til å produsere noe for radio. På den ene skolen laget de dikt som ble lest opp, (elevene turde ikke selv), og på den andre skolen grep de ikke sjansen. Der syns jeg de lot en unik mulighet gå fra elevene :)

      Slett
  5. Hei Kristin.
    Ja stemmebruk er veldig viktig, både for å unngå ubehagelige missforståelser og for å få fram det budskapet som en måtte ha. Jeg tenker at på småskoletrinn kan en fortellerstol kanskje være en mulighet for elevene å bli bevisst sin egen stemme på. At for eksempel de barna som er ordenselever får sitte på stolen, fortelle noe til de andre elevene og lærer samt styre ordet for hvem sin tur det er til å stille spørsmål eller kommentere noe de syntes var bra fra fortellerstolen. På denne måten får elevene øvd seg litt på stemmebruken både ved å snakke tydelig, passe høyt, ha jevnt tempo og å fortelle med innlevelse. Slik kan kanskje elevene være litt forberedt på bruk av stemme før de tar fatt på et spennende prosjekt som radioarbeid! =)

    SvarSlett
  6. Hei igjen! Ja ville nok helst satset på radio med de eldste elevene. Stort sett ser jeg at det er videregående elever, gjerne på medielinjer, som arbeider med sånt, men de eldste på barnetrinnet kan helt klart produsere med hjelp fra voksne. Nå ser kanskje jeg på dette med litt andre øyne ettersom jeg har erfaring med radio fra innsiden som programleder, skaper, og tekniker, så jeg ville ikke vegret meg for ihvertfall å prøve. Er helt enig med deg i forhold til fortellerstol i klasserommet. Dette er en fin måte å la elevene få trene på formidling. Mange syns det er stas, og litt høytidelig å innta denne stolen. De som vegrer seg kan få begynne forsiktig med å si bare litt. Kanskje ha med seg et eller annet de kan fortelle om. Har de først sittet en gang i stolen, er det gjerne litt enklere neste gang.

    SvarSlett
  7. Kjempe spennende og aktuelt tema! Hvordan vi bruker stemmer er jo til tider nesten viktigere enn hva vi faktisk sier. Metakommunikasjon! :-)

    SvarSlett
  8. Ja metakommunikasjon er et bra stikkord! En må samtale om bruk av stemmen for ulike formål. I tillegg må man trene, for det kjennes ikke alltid like naturlig å skulle f.eks dramatisere en historie, eller uttrykke følelser gjennom et dikt. Tenker at jeg selv skulle hatt denne metakommunikasjonen før jeg laget min egen bildefortelling. Da hadde jeg nok reflektert enda mer over egen bruk av stemmen :-)

    SvarSlett
  9. Dette var et spennende innlegg om stemmebruk. Mange gode poeng! Jeg kjente selv at jeg ble litt opphengt i hvordan jeg brukte stemmen i min bildefortelling.

    SvarSlett